skip to main | skip to sidebar

Terima Kasih Atas Kunjungan Anda

Sponsored by the search engine optimization services internet guide.

kura-kura ku sayang...


Click Here To Adopt Your Own Pets

Kami bangga menjadi warga IPBA

Daisypath Anniversary Years Ticker

Yesterday,Today and Tomorrow...


Free Blog Content

Pukul Berapa Datuk Harimau?


Crab this clock widget here

K.A.M.I

My Photo
kami bakal guru
.HASFATASHA HALIM. .MAZLINDA ADNAN. .PISMP SEMESTER 5. .IPGM KAMPUS BAHASA ANTARABANGSA.
View my complete profile

Cerita Lama

  • ▼ 2009 (14)
    • ▼ April (13)
      • PRAKTIS KENDIRI 3
      • PRAKTIS KENDIRI 2
      • PRAKTIS KENDIRI 1
      • BIJAK MENGURUSKAN DIRI
      • Saya Bertutur dengan Sopan
      • Penampilan Diri yang Positif
      • Beriadah Menjamin Kesihatan
      • Jaga Kebersihan Diri
      • Makanan Seimbang
      • PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN TAHUN 4
      • Kandungan Pendidikan Sivik dan KewarganegaraanKand...
      • MATLAMAT & OBJEKTIF PSK
      • PENGENALAN PSK
    • ► March (1)

Rakan-rakan Seperjuangan

  • Ahmad & Fikri
  • Amali & Sharizan
    Mengenal Negara Kita
    16 years ago
  • Azrizad & Hanif
    Mengapa sepi??
    16 years ago
  • Fadzli & Taufik
    Sejarah bakal menggantikan Kajian Tempatan dalam KSSR
    12 years ago
  • Hamzah & Khairul
    16 years ago
  • Iqhwan & Syafiq
    Falsafah Pendidikan Kebangsaan
    15 years ago
  • Nadihah & Taiebah
    Jenis tumbuh-tumbuhan semuajadi di kawasan zon iklim dunia
    16 years ago
  • Shamimi & Shima
    Penghargaan
    16 years ago
  • Shamsiah & Zahira
    Latihan Pengukuhan
    16 years ago

Pautan Wajib

  • BERITA HARIAN
  • BERNAMA
  • GOOGLE
  • IPBA
  • KPM
  • NST
  • THE STAR
  • UTUSAN MALAYSIA
  • WIKIPEDIA
  • YAHOO

IP Anda

IP
get yours here

Followers

Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan

24 April 2009

Kandungan Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Kandungan mata pelajaran ini digubal secara tematik. Penggubalan tema ini
mengambil kira struktur hubungan murid dengan persekitarannya, bermula dan
diri sendiri, hubungan dengan keluarga, masyarakat sekolah, komuniti luar
sekolah, negara dan cabaran masa depan murid. Dalam konteks ini, murid
didedahkan dengan unsur pengetahuan, kemahiran dan nilai yang menjadi
ciri-ciri masyarakat Malaysia.
Tema yang ditetapkan adalah seperti berikut:
i. Sayangi Diri
Tema ini menghuraikan aspek perkembangan diri iaitu cara murid
mengenal, mengurus dan mendisiplinkan diri serta mempelajari tentang
hak dan tanggungjawab mereka sebagai kanak-kanak. Topik dalam tema
ini ialah:
· Mengenali diri
· Keyakinan diri
· Pengurusan diri
· Disiplin diri
· Pengurusan masa
· Hak dan tanggungjawab kanak-kanak
ii. Sayangi Keluarga
Tema ini menghuraikan peranan dan tanggungjawab anggota keluarga
dan pembinaan keluarga bahagia mengikut perspektif pelbagai agama
Topik dalam tema ini ialah:
· Mengenali keluarga sendiri
· Peranan dan tanggungjawab anggota keluarga asas
· Hubungan keluarga kembangan
· Keluarga yang harmoni mengikut ajaran pelbagai agama dan
kepercayaan
iii. Hidup Bersama di Sekolah dan Masyarakat
Tema ini menghuraikan aspek interaksi dan komunikasi dalam komuniti
sekolah, semangat kejiranan, tanggungjawab individu terhadap alam
sekitar dan peranan agensi tempatan dalam memastikan kesejahteraan
hidup bermasyarakat. Topik dalam tema ini ialah:
· Interaksi dan komunikasi dengan komuniti sekolah
· Semangat kejiranan
· Aktiviti kejiranan
· Tanggungjawab terhadap kawasan persekitaran
· Kebersihan dan keceriaan persekitaran
· Peranan agensi tempatan
iv. Kenali Budaya Malaysia
Tema ini menghuraikan kepelbagaian warisan budaya masyarakat dan
tanggungjawab individu untuk mengekalkan dan menghargai warisan
budaya negara. Topik dalam tema ini ialah:
· Kenali dan apresiasi kekayaan pelbagai warisan budaya Malaysia
· Kenali adab sosial warisan budaya Malaysia
· Tanggungjawab mengekalkan kepelbagaian warisan budaya
Malaysia
v. Malaysia Negaraku
Tema ini menghuraikan aspek identiti negara, sistem kerajaan Malaysia
kepemimpinan negara dan tanggungjawab rakyat untuk mengekalkan
kemerdekaan negara. Topik dalam tema ini ialah:
· Kenali Malaysia
· Bangga dengan identiti negara
· Kenali sistem kerajaan Malaysia
· Kenali dan hormati pemimpin negara
· Hargai perjuangan tokoh-tokoh
· Tanggungjawab mengekalkan kemerdekaan
vi. Sedia Hadapi Cabaran
Tema ini menghuraikan aspek persediaan diri untuk masa depan, ciri
individu terpuji dan kehidupan remaja yang sihat dan cergas. Topik dalam
tema ini ialah:
· Membina budaya cemerlang untuk masa depan
· Ciri-ciri peribadi terpuji
· Remaja yang sihat dan cergas
Tema dalam mata pelajaran ini tidak terikat dengan urutan dan guru boleh
menyesuaikan tema-tema ini dengan aktiviti dan isu semasa yang berlaku dalam
sekolah, masyarakat atau di peringkat kebangsaan. Misalnya, tema Malaysia
Negaraku boleh diajar dalam konteks sambutan bulan kemerdekaan supaya
murid dapat memahami peranan dan tanggungjawabnya sebagai warganegara
dengan lebih berkesan dan bermakna.
Posted by kami bakal guru at 8:46 AM

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Blog Design by Gisele Jaquenod | Distributed by Deluxe Templates